Bide bitxia Javalambre inguruan. Aitzakia
polita izan daiteke paraje polit hauek ezagutzeko. Bidea amaituta,
herriarentzako ikuspegiak oso politak dira eta bere xarma dauka herria goitik
ikusteak.
Plaka eta ezproi etzanetatik igarotzen da
bidea. Lehenengo hiru luzeetan, harria kareharri zahar bat da, nahiko lurkara,
eta bertan euste lekuren batekin edo besterekin arreta izan behar da. Ondoren,
hurrengo luzeetan, harkaitzaren kalitateak hobera egiten du eta kareharri
trinkoan bihurtzen da, eta horrekin gehiago gozatzen da. L1 eta L3 luzeetan,
harkaitzak ematen duen lehen inpresioa oso ona ez bada ere, harkaitza, lurkara
bada ere, lehen begiratuan ematen duena baino hobea da. Jendea pasa ahala,
hobera egingo du.
Hori bai, L2an harkaitza oso apurtuta dago eta
arreta izan behar da. Nahiz eta jendea pasa horrek ez duela hobera egingo uste
dut, baina tarte labur bat besterik ez da. Luzearen gainerakoa oinez egiten da.
Zailtasunak lehenengo eta azken-aurreko
luzeetan kontzentratzen dira. Lehenengo luzea plaka bertikal bat da, pitzadura
baten laguntzaz igotzen dena. Lehenengo metroak ondo egiten uzten dira, baina
bigarren zatian pitzadurak lur gehiago du eta finago ibili behar da.
Azken-aurreko plaka oso mantendua da zailtasunean eta zertxobait makurtua kanpo
aldera. Gainera, badu pausoren bat estutu beharrekoa.
Bere orientazioagatik, udetan goizez eta
neguetan arratsaldez egiteko bide bat da. Oso ondo hornitua.
Iristeko: Camarena de la Sierra herrira
hurbildu. Autoa uzteko 3 aukera daude (ikusi mapa).
Lehenengoa Javalambre kaletik sartzea da,
"El Olmo" ostatu-jatetxean hasten dena kalea da. Jarraitu kalea bere
amaieraraino. Hortxe hasten da San Mateo kalea. Autoa aparkatzeko leku ona da.
Bigarren aukera, Terueletik gatozela, autoa
gure ezkerretara geratzen den lehenengo kalean uztea da. Molino kalea da. Kalea
lasaia da eta autoa aparkatzeko leku asko ditu.
Hirugarren aukera autoa errepide zaharraren
bidegurutzean uztea da. Herritik Teruelerako norabidean irtenda, herriaren
irteeratik 600 bat metrora, errepidea bitan banatzen da. Eskuineko jaitsiera
errepide zaharreko errepide zati bat da, eta oraindik autoz jaitsi daiteke.
Bidegurutzean auto bat edo bi uzteko lekua dago. Aukera hori laburragoa da
bidera hurbiltzerakoan, baina itzulera pixka bat luzeagoa egiten du.
Hurbiltzeko: Lehenengo aukera
aukeratu badugu, "Mas de Navarrete" bezala seinaleztatutako pista
batetik jaitsi behar da (mapako puntu gorriak). Jaitsi errepideraino pistatik
eta hortik zubira. Errepide-zatia 350 m ingurukoa da.
Pistan behera, dorre elektriko batetik metro
batzuk aurrerago bidezidor bat ateratzen da ezkerrera (puntu arrosak mapan),
eta handik minutu pare bat laburtu ahal zaizkio jaitsierari. Pistatik garbiagoa
eta erosoagoa da. Bidean behera aurreztutako denbora ez da ezer. Bakoitzak
aukera dezala.
Bigarren aukerarekin, errepidetik jaitsi
beharko dugu zubira iritsi arte (puntu urdinak mapan). Ia ez dago zirkulaziorik
eta azkar jaisten da. Gutxi gorabehera 1 km eta denboraz 15-20 min dira.
Hirugarren aukerarekin ere errepidetik zubira jaitsi beharko dugu.
Behin zubian, Teruel aldean, bidezidor bat jaiotzen
da. Hasieran, errekastoaren ertzetik doa (2 mugarri zurien ondotik igaroko
gara). Gero, bidezidorrak gora egiten du eta hartxingadira iristen da. Bidezidorraren
trazari eta mugarriei jarraituz, bidearen oinarrira iritsiko gara (10 bat
minutu zubitik). Bide zuzena aurkitzeko behar dugunaren arabera, hurbilketa 2-3
minututan luza daiteke.
(**) Erreferentziaren batean irakurri dut bidea
laburtu daitekeela mapan kolore urdin argiz markatutako puntuetatik. Bidezidor arrastoak eta mugarriren bat
aurkituko eta jarraitu beharko dugu. Ez egin hori. Tarte urratzailea, arantza ugari
dituena eta oso deserosoa. Denbora irabazi baino gehiago, galdu egiten da. Gu
hortik sartu ginen eta gaizki ibili ginen.
L1 (25 m,
13 seg., 5b).
Plaka bertikal pitzatua. Zuhaixkaraino ondo igotzen da. Gero, sabairaino,
pitzaduratik jarraitu behar da, baina tarte horretan lur gehiago du, eta
gainera harkaitzak ez du horrenbesteko konfiantzarik ematen. Sabaia gainditu
(hobe eskuineko aldetik) eta gainean dagoen plakari ekin. Arroka etzaneko
tarteetatik, R1 bilgunera iritsiko gara (ipuru handi batean).
L2 (15 m,
1 seg., 3b).
Arrapala lurtar bat oinez igo eta parabolt batekin babestutako zalantzazko
arroka duen haitz-irtengune bati eraso. Irtengunea saihesteko aukera egon
daiteke, eskuinaldean dagoen arrapala lurtarretik igota.
L3 (25 m,
9 seg., 4b).
Arroka zimurtsua duten erresalteak hasieran. Arroka ez da txarra, baina arreta
jarri behar da. Gero ezproi txiki bat, bi erresalterekin. Luzearen pasagune
gogorra (gradua ematen diona) bigarrenean dago. Gero, oinez igotzen den ezproi
etzan batek bilerara iritsiko gara.
L4 (20 m,
3 seg., 3c).
Bileraren eskuinaldean dagoen plakatxotik igo. Ondo babestutako erresalte batek
jarraitzen dio. Luzearen gainerakoa (erdia) oinez igotzen da ezproi oso etzan
batetik.
L5 (20 m,
5 seg., 4c).
Harri trinkoz osatutako plaka bertikala, eskuinera pasatzeko pasagune txiki
batekin. Gero, ezproi etzan batek eta ezkerretara okertutako plaka batek
bilerara eramango gaituzte.
L6 (25 m,
10 seg., 5c).
Helduleku onak dituen lehen hormatxo batek plaka bertikal handiaren azpian
uzten gaitu. Bide osoko zati giltzarria da. Harri trinkoz osatutako plaka
bertikal luzea, denbora guztian apur bat kanpo aldera botatzen duena. Zailtasuna
mantendua da eta estutu beharreko pasaguneren bat badu. Bilera plakaren
irteeran dago. Jarraitu dezakegu eta 10 metro eskasera dagoen hurrengo bileran
bildu.
L6bis (10
m, 0 seg.).
Ezproi lurkara eta etzana, oinez igotzen dena.
L7 (25 m,
5 seg., 5a).
Erlaitz handi batek banatzen dituen bi plaka handiz osatutako luzea. Lehenengo
plaka ondo igotzen da, hanketarako eta eskuetarako helduleku onak dituelako.
Bigarren plakara igotzeko bere sarreran estutu
beharreko pasagunetxo bat du. Parabolt batez babestua dago. A0an tranpeatu eta
egiteko aukera dago. Gero, lehenengo plakaren antzekoa den plaka batetik igotzen
da (agian pixka bat zailagoa). Bilera gailurrean, altzairuzko kable handi bat
duen bloke handi batean.
Begiratokira hurbildu besterik ez dugu egin
behar ertz motz baina airetiko bati jarraituz. Erraza da.
Jaitsiera: Gazteluko bideari
jarraituz. Herriaren ikuspegi politak goitik ikusita.
Materiala: 14 zinta + bilgunerako materiala.
Friendsak eta fisureroak ez dira beharrezkoak.
Arroka: Kareharria (lehen hiru luzeetan trinkotasun lurkara
du).
Orientazioa: Mendebaldea.
Iraupena: 2 h 30 min
Nork irekia eta ekipatua: Carlos Budria, Javier
Blasco eta José Manuel Plumed, 2019ko uztaila.
0 comentarios:
Publicar un comentario